W dniu 24 stycznia 2018 roku odbyło się kolejne spotkanie DKF-u. Tak jak zawsze spotkanie miało miejsce w Bibliotece Pedagogicznej, a zajęcia prowadzili: Agnieszka Matwiejczuk,  Barbara Mazurek i Marcin Czubara. Temat przewodni spotkania brzmiał: „Jak pomóc cierpiącym po stracie? – na podstawie filmu „Manchester by the Sea”. Reżyserem omawianego dzieła jest Kenneth Lonergan.

Motto:
„Nie ból jest najgorszy w posiadaniu wspomnień, ale samotność” Lois Lowry „Dawca”

Głównym bohaterem w filmie jest Lee Chandler. Sukcesywnie, wraz z rozwojem akcji poznajemy jego przeszłość. Dowiadujemy się, że stracił on kilka lat wcześniej troje dzieci podczas pożaru. Jak by tego było mało, okazuje się, że winnym jego wybuchu jest właśnie Lee…

Na co dzień często nie zdajemy sobie w pełni sprawę z tego, jakie mamy szczęście, gdy posiadamy rodziny, z którymi dane jest nam spędzać każdą wolną chwilę. Bywa, że nie doceniamy faktu, iż po pracy, szkole, uczelni mamy możliwość wracać do domu, w którym ktoś na nas czeka. Niestety, takie możliwości nie ma już Lee. Stracił najbliższą rodzinę: dzieci i żonę, która po tym wypadku odeszła od niego. Czy udało mu się w końcu podnieść po tej stracie? I tak, i nie. Z jednej strony pracuje, zarabia na swoje utrzymanie. Z drugiej strony nie potrafi odnaleźć się w świecie, izoluje się. Lee żyje niejako „za szybą”: nie potrafi już cieszyć się i śmiać.

Wróćmy jednak do motta. Czy w odniesieniu do postaci Lee Chandlera możemy mówić o jego słuszności? Zapewne tak. Można powiedzieć, że bohater częściowo sam wybiera samotność (poprzez wyjazd z rodzinnego miasta). Jednak czy można mu się dziwić? Nie potrafi już odnaleźć się w miejscowości, w której spędził najlepsze chwile życia. Wybiera samotność.

Dzieło Lonergana może być dość trudne w odbiorze dla młodych ludzi. Dlaczego? Otóż, młodzież często preferuje filmy, w których „coś się dzieje” – jest szybka akcja, liczne dialogi, itp. W tym filmie tego nie ma, jego wartość polega na czymś innym. Stąd też przed projekcją warto wprowadzić uczniów w nastrój filmu.

PRZEBIEG SPOTKANIA
Podczas spotkania DKF-u osoby prowadzące zajęcia zainicjowały rozmowę o emocjach. Aby zwrócić uwagę uczniów na mowę ciała (tak ważną w filmie) zaprezentowano im plansze z postaciami wyrażającymi różnego rodzaju stany emocjonalne. Następnie rozmawialiśmy o żałobie: w oparciu o znane uczniom teksty literackie, np. „Treny” Jana Kochanowskiego, „Ptaki ciernistych krzewów” Colleen McCullough , „Gołębiarki” Alice Hoffman. Młodzi ludzie zwrócili uwagę na to, że każdy człowiek w inny sposób przeżywa żałobę. Jeden popada w rozpacz, inny w odrętwienie, a jeszcze inny przekłada swoją żałobę na działanie. Uczniowie zastanawiali się, w jaki sposób postępować, gdy widzimy człowieka zasmuconego po śmierci bliskiej osoby.
Tego typu wprowadzenie przed projekcją, pozwoliło na ukierunkowanie odbioru filmu. Nie dało gotowych odpowiedzi, ale pozwoliło na otwarcie się młodzieży na przesłanie płynące z dzieła.
Po projekcji uczniowie określali, w jaki sposób charakteryzowała się żałoba głównego bohatera i w jaki sposób można by mu pomóc. Prowadzący zwrócili uwagę na rolę empatii w życiu.

PODSUMOWANIE
W filmie genialnie zagrał Casey Affleck wcielając się w głównego bohatera: jego mowa ciała jest niezwykle sugestywna – ból Lee możemy niejako sami odczuć poprzez patrzenie na jego cierpienie.  Film jest dość długi (trwa 2 godziny i 17 minut), stąd też trzeba na niego poświęcić kilka jednostek lekcyjnych. Warto jednak. Zajęcia mogą być prowadzone w ramach godziny wychowawczej i języka polskiego.








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Temat: Trudne sytuacje wokół nas – przemoc i agresja.

Pierwsze spotkanie Dyskusyjnego Klubu Filmowego !!!

Film "Dracula"