„W świecie mroku”
Dnia
29 listopada w Bibliotece Pedagogicznej w Zamościu odbyło się spotkanie w
ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego. Uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
nr 4 w Zamościu do dyskusji na temat „widzenia bez używania oczu” na podstawie
filmu w reżyserii Andrzeja Jakimowskiego pt. „Imagine” zachęcali nauczyciele:
Agnieszka Matwiejczuk, Barbara Mazurek i Marcin Czubara.
Zajęcia
miały charakter edukacyjny. Celem było uwrażliwienie młodzieży na potrzeby osób
niepełnosprawnych w wymiarze niepełnosprawności związanej z byciem niewidomym.
Nie był to jednak jedyny cel tych zajęć – kolejnymi było uwrażliwienie na
muzykę, zwrócenie uwagi na sposób montowania scen.
Film
„Imagine” można oglądać z audiodeskrypcją. Prowadzący zajęcia wykorzystali tę
możliwość do prowadzenia spotkania DKF-u. Jak to wyglądało? Otóż, na początku
zajęć uczniowie mieli za zadanie zamknąć oczy, aby było im łatwiej wczuć się w sytuację osób niewidomych. Następnie, został odtworzony film (wersja z audiodeskrypcją).
Młodzież tylko za pomocą słów miała wyobrazić sobie to, co dzieje się w filmie.
W ten sposób został puszczony początek filmu (pierwsze dziesięć minut). W
dalszej części spotkania uczniowie otworzyli oczy i odpowiadali na pytania
prowadzących, między innymi:
Czy łatwo jest w ten sposób oglądać film?
Jak się czuliście podczas projekcji?
Jakie wrażenia towarzyszyły wam podczas filmu?
Czy łatwo jest w ten sposób oglądać film?
Jak się czuliście podczas projekcji?
Jakie wrażenia towarzyszyły wam podczas filmu?
Odpowiedzi uczniów
były w zasadzie zgodne. Zwrócili oni uwagę na to, że trudno skoncentrować się,
gdy nie widzimy, co dzieje się na ekranie. Co więcej, młodzież miała problem z
wyobrażeniem sobie tego, co ma miejsce w filmie. Wszyscy uczniowie stwierdzili,
że było to dla nich nowe doświadczenie.
Następnym etapem
zajęć było odtworzenie tego filmu od początku (razem z tymi pierwszymi
dziesięcioma minutami), aby uczniowie mogli porównać to, co sobie wyobrazili z
tym, co rzeczywiście działo się w filmie.
Niektórzy uczniowie
stwierdzili, że tylko słuchając filmu (wersja z audiodeskrypcją), odnieśli
wrażenie, iż w tym dziele więcej się dzieje, niż jest tak w rzeczywistości. Z
czego to wynikało? Otóż, w pierwszych minutach filmu (bez audiodeskrypcji) dominuje
cisza. Pojawiają się obrazy, jednak dźwięków i dialogów jest mało. Inaczej jest
w wersji dla niewidomych – wszystko, co osoba widząca ogląda (widoki, postaci, itp.)
jest opisywane za pomocą słów. Dalsza część filmu była oglądana przez młodzież
już w wersji dla osób widzących.
Po zakończeniu
oglądania „Imagine” uczniowie byli zachęcani do podzielenia się wrażeniami i
wskazania najważniejszych problemów poruszanych przez reżysera. Uczniowie
odpowiadali, że „Imagine” to film o:
- szkole dla
niewidomych, o nowym nauczycielu i jego niestandardowych metodach pracy z
uczniami;
- budowaniu
wzajemnego zaufania, o rodzącej się więzi i bliskości między Ianem a jego
podopiecznymi;
- poznawaniu świata
przez niewidome dzieci poprzez wyobraźnię i zmysły inne niż wzrok.
W dalszej części
spotkania została zainicjowana rozmowa o zadaniach szkoły i o tym, czego
uczniowie oczekują od nauczyciela. Uczniowie zastanawiali się,
dlaczego nietypowe metody nowego instruktora nie spotkały się z entuzjazmem
pozostałych pracowników (a początkowo także dzieci)?
Podsumowanie:
Jestem przekonana,
że uczniowie uczestniczący w spotkaniu DKF-u dużo zyskali poprzez oglądanie
tego filmu. Pozwoliło im to wczuć się w sytuację osób niewidomych. Czy film podobał
się młodzieży? Większość osób oceniło film na plus, jednak nie wszyscy.
Dlaczego? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Może wynikać to z tego, że młodzież
jest bardziej nastawiona na filmy, w których występuje wartka akcja. „Imagine”
jest innym dziełem filmowym. Ważna jest w nim muzyka (poetycka, nastrojowa),
sposób montażu, nastrój. Należy jednak powoli „przyzwyczajać” młodych ludzi do
tego typu tekstów kultury.
Porada dla
nauczycieli:
Warto oglądać z
uczniami „Imagine”, gdyż uwrażliwia on młodzież na potrzeby osób niepełnosprawnych.
Szczególnie można zalecić ten film nauczycielom, którzy pracują z niewidomymi (np.
tyflopedagogom) lub uczącym w szkołach specjalnych albo z oddziałami
integracyjnymi.
Komentarze
Prześlij komentarz