W dniu 14.02.2018 r. klasa 3 TI
uczestniczyła w zajęciach poświęconych filmowi „Ubierz mnie”. Projekcja wraz z
dyskusją odbyła się podczas lekcji (jedna jednostka lekcyjna). Uczniowie
najpierw obejrzeli film, a następnie wzięli czynny udział w zajęciach. Temat
zajęć brzmiał: Relacje międzyludzkie w oparciu o film „Ubierz mnie”.
Przy przygotowywaniu lekcji
korzystano z materiałów otrzymanych w ramach kursu dla nauczycieli
organizowanego przez Filmotekę Szkolną – film na płycie DVD oraz scenariusz do
lekcji w oparciu o film „Ubierz mnie” przygotowany przez Dawida Bałtowskiego.
W obecnych czasach nastąpiła zmiana
w sposobie komunikowania się między ludźmi. W miejsce bezpośrednich kontaktów,
nastąpiło ich przeniesienie do Sieci. Ludzie spędzają ze sobą coraz mniej
czasu. Jednak nawet wówczas, gdy spotykają się bezpośrednio mają problem z
nawiązaniem bliskich relacji oraz z jasnym przekazaniem swoich myśli. Jest to
widoczne, np. w filmie „Ubierz mnie”.
Film opowiada o Gosi, która spotyka
się z krytyką, dotyczącą jej sposobu ubierania się i wyglądu. Zarówno jej
najbliższa rodzina jak i znajomi negatywnie oceniają jej prezencję. Z czego to
wynika? Otóż, nie świadczy to o tym, że nie przepadają oni za Gosią - jest wręcz odwrotnie. Poprzez swoje komentarze
wyrażają troskę, nie umieją jednak przekazać tego w sposób mniej dotkliwy.
Dobrze życzą Gosi (mają słuszne intencje), jednak swoje komunikaty formułują w
sposób dla niej przykry (jakkolwiek główna bohaterka nie obraża się ani nie
denerwuje na te niemiłe komentarze). Nieumiejętność nawiązywania zdrowych
relacji interpersonalnych jest pewnym wyznacznikiem obecnych czasów. Niegdyś
ludzie spędzali ze sobą dużo czasu: rozmawiali, haftowali (kobiety), brali
udział w polowaniach (głównie mężczyźni). Obecnie młodzi ludzie spędzają gros
czasu przed komputerem zaś ludzie starsi przed telewizorem. Ludzie zatracili
niejako „zmysł” savoir vivre. A
przecież w miejsce tych dosadnych komentarzy, można by przekazać tę samą myśl w
sposób łagodniejszy.
Film „Ubierz mnie” jest ciekawym (i
momentami zabawnym) dziełem kultury. Wiele uwag wypowiadanych przez bohaterów
sprawia, że na twarzy pojawia się uśmiech. Uczniów zainteresował ten film –
uznali go za ciekawy i interesujący. Po jego obejrzeniu uczniowie mieli za
zadanie odpowiedzieć na kilka pytać:
- Czy film podobał im się? (większość odpowiedziała, że tak)
- Jakie emocje w nich wzbudził? (zaciekawienie, irytację, poprawę humoru)
- Dlaczego takie a nie inne emocje w nich wzbudził? (Uczniowie, u których film wywołał irytację, stwierdzili, że zdenerwował ich sposób, w jaki rodzina i znajomi odnosili się do Gosi. Jeden uczeń odpowiedział, że ojciec krytykował sposób, w jaki się malowała, ale sam nie dał jej pieniędzy na lepsze kosmetyki)
W dalszej części lekcji uczniowie
mieli za zadanie przypomnieć sobie sytuację z życia, gdy ktoś im bliski krytycznie
ich ocenił, a następnie mieli za zadanie zastanowić się nad dobrymi intencjami,
które stały za tymi komentarzami. Uczniowie nie mieli obowiązku dzielić się na
głos swoimi przeżyciami.
Pod koniec lekcji uczniowie uczyli
się zamieniania ocen na opinię – nauczyciel wymienił kilka przykładów krytyki
oceniającej, a uczniowie mieli za zadanie zamienić je na opinie.
Zajęcia z filmu „Ubierz mnie” można
poprowadzić podczas godziny wychowawczej, np. na temat relacji międzyludzkich
lub tolerancji.
Komentarze
Prześlij komentarz