W dniu 14.02.2018 r. klasa 3 TI uczestniczyła w zajęciach poświęconych filmowi „Ubierz mnie”. Projekcja wraz z dyskusją odbyła się podczas lekcji (jedna jednostka lekcyjna). Uczniowie najpierw obejrzeli film, a następnie wzięli czynny udział w zajęciach. Temat zajęć brzmiał: Relacje międzyludzkie w oparciu o film „Ubierz mnie”.

Przy przygotowywaniu lekcji korzystano z materiałów otrzymanych w ramach kursu dla nauczycieli organizowanego przez Filmotekę Szkolną – film na płycie DVD oraz scenariusz do lekcji w oparciu o film „Ubierz mnie”  przygotowany przez Dawida Bałtowskiego.

W obecnych czasach nastąpiła zmiana w sposobie komunikowania się między ludźmi. W miejsce bezpośrednich kontaktów, nastąpiło ich przeniesienie do Sieci. Ludzie spędzają ze sobą coraz mniej czasu. Jednak nawet wówczas, gdy spotykają się bezpośrednio mają problem z nawiązaniem bliskich relacji oraz z jasnym przekazaniem swoich myśli. Jest to widoczne, np. w filmie „Ubierz mnie”.

Film opowiada o Gosi, która spotyka się z krytyką, dotyczącą jej sposobu ubierania się i wyglądu. Zarówno jej najbliższa rodzina jak i znajomi negatywnie oceniają jej prezencję. Z czego to wynika? Otóż, nie świadczy to o tym, że nie przepadają oni za Gosią -  jest wręcz odwrotnie. Poprzez swoje komentarze wyrażają troskę, nie umieją jednak przekazać tego w sposób mniej dotkliwy. Dobrze życzą Gosi (mają słuszne intencje), jednak swoje komunikaty formułują w sposób dla niej przykry (jakkolwiek główna bohaterka nie obraża się ani nie denerwuje na te niemiłe komentarze). Nieumiejętność nawiązywania zdrowych relacji interpersonalnych jest pewnym wyznacznikiem obecnych czasów. Niegdyś ludzie spędzali ze sobą dużo czasu: rozmawiali, haftowali (kobiety), brali udział w polowaniach (głównie mężczyźni). Obecnie młodzi ludzie spędzają gros czasu przed komputerem zaś ludzie starsi przed telewizorem. Ludzie zatracili niejako „zmysł”  savoir vivre. A przecież w miejsce tych dosadnych komentarzy, można by przekazać tę samą myśl w sposób łagodniejszy.

Film „Ubierz mnie” jest ciekawym (i momentami zabawnym) dziełem kultury. Wiele uwag wypowiadanych przez bohaterów sprawia, że na twarzy pojawia się uśmiech. Uczniów zainteresował ten film – uznali go za ciekawy i interesujący. Po jego obejrzeniu uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na kilka pytać:
  • Czy film podobał im się? (większość odpowiedziała, że tak)
  • Jakie emocje w nich wzbudził? (zaciekawienie, irytację, poprawę humoru)
  • Dlaczego takie a nie inne emocje w nich wzbudził? (Uczniowie, u których film wywołał irytację, stwierdzili, że zdenerwował ich sposób, w jaki rodzina i znajomi odnosili się do Gosi. Jeden uczeń odpowiedział, że ojciec krytykował sposób, w jaki się malowała, ale sam nie dał jej pieniędzy na lepsze kosmetyki)

W dalszej części lekcji uczniowie mieli za zadanie przypomnieć sobie sytuację z życia, gdy ktoś im bliski krytycznie ich ocenił, a następnie mieli za zadanie zastanowić się nad dobrymi intencjami, które stały za tymi komentarzami. Uczniowie nie mieli obowiązku dzielić się na głos swoimi przeżyciami.

Pod koniec lekcji uczniowie uczyli się zamieniania ocen na opinię – nauczyciel wymienił kilka przykładów krytyki oceniającej, a uczniowie mieli za zadanie zamienić je na opinie.


Zajęcia z filmu „Ubierz mnie” można poprowadzić podczas godziny wychowawczej, np. na temat relacji międzyludzkich lub tolerancji. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Temat: Trudne sytuacje wokół nas – przemoc i agresja.

Film "Dracula"