Poznajemy XX-wieczne arcydzieła filmowe!!!
W dniu
07.03.2018 r. uczniowie z naszej szkoły (a konkretnie z klasy 2 TIG)
uczestniczyli w spotkaniu DKF-u. Tym razem oglądaliśmy film Ingmara Bergmana
„Jajo węża”. Zajęcia prowadzili: Agnieszka Matwiejczuk, Barbara Mazurek i
Marcin Czubara.
Często słyszy
się słowa, że twórczość Bergmana nie jest dla każdego, że jest zbyt trudna. Warto
się zastanowić, czy rzeczywiście jest ona tylko dla koneserów oraz wysublimowanych
odbiorców kultury? Dzieła reżysera bez wątpienia wymagają większego
zaangażowania intelektualnego odbiorcy. Warto jednak włożyć nieco wysiłku, aby jak najpełniej odczytać jego filmy. Generalnie cechą jego
twórczości jest, że poruszają one odbiorcę do głębi. Nawet Ci, którzy nie
przepadają za jego dziełami, przyznają, że mają one w sobie „to coś”.
Bergman był
twórcą niezwykle płodnym. Nakręcił wiele filmów, które zapisały się w
„annałach” światowego kina. Wystarczy choćby wymienić takie tytuły jak: „Fanny
i Aleksander”, „Szepty i krzyki”, „Godzina wilka”, „Siódma pieczęć”.
Bergman ma wielu zdecydowanych zwolenników swojej
twórczości. Czy jednak można trafić z jego filmem
do młodych ludzi? Czy przyjmą go oni z zainteresowaniem?
Prowadzący
spotkanie podjęli trud, aby przybliżyć młodzieży filmy szwedzkiego reżysera.
Pracując z młodymi ludźmi warto podejmować nowe wyzwania – „Jajo węża” spełnia
to kryterium. Należy podkreślić, że nawet dorośli mają nieraz problem z
odbiorem filmów Bergmana. Warto jednak sięgać po tzw. ambitne teksty kultury.
„Jajo węża” bywa
nieraz określane jako jeden ze słabszych filmów reżysera. Wydaje się, że ta
opinia jest niezwykle krzywdząca. Zarzuca mu się, że film jest po prostu nudny.
No, cóż o gustach się nie dyskutuje, jednak nawet przeciwnicy tego dzieła,
powinni spróbować obejrzeć ten film przynajmniej dwa razy, aby dostrzec
wszelkie jego niuanse.
Jak przebiegały
zajęcia? Otóż, na początku (przed seansem) prowadzący wprowadzili w tematykę
filmu. „Jajo węża” rozgrywa się w Niemczech w latach ’20. Osoby mniej więcej
obeznane z historią wiedzą jaki „klimat” panował w przedwojennej Europie.
Niekoniecznie jednak taką wiedzę posiadają uczniowie, stąd też spotkanie DKF-u
było dobrą okazją, aby przybliżyć młodzieży historię Polski i świata. Prowadzący
zapoznali uczniów z takimi zagadnieniami jak: wielki kryzys, sytuacja
polityczna w Niemczech i na świecie, faszyzm i bolszewizm, itd. Młodzież była
częściowo zorientowana w temacie, jednak dzięki tej lekcji poszerzyła swoją
wiedzę. Na ekranie zostały też wyświetlone zdjęcia prezentujące sytuację
społeczno-polityczną Europy.
W następnej
części spotkania został wyświetlony film „Jajo węża”. Uczniowie mieli okazję
obejrzeć film, po który „na co dzień” być może by nie sięgnęli. Po filmie
nastąpiła dyskusja. Uczniów poruszyła szczególnie końcówka filmu (ostatnie 20 minut). Rzeczywiście,
zakończenie filmu jest niezwykle przejmujące. Uczniowie mieli za zadanie
wymienić (w oparciu o treści przedstawione przed projekcją) cechy państwa
niemieckiego przed II wojną światową. Uczniowie dostrzegli takie elementy jak:
wysokie bezrobocie, braki towarów w sklepach, wysoka inflacja, wysokie ceny.
Uczniowie zwrócili uwagę na muzykę w filmie, która dopełniała atmosferę dzieła.
Uwagi:
W oparciu o film „Jajo węża” można
poprowadzić bardzo ciekawą lekcję z historii. Film ten dość jasno obrazuje
sytuację w Europie przed II wojną światową.
Komentarze
Prześlij komentarz