Poznajemy XX-wieczne arcydzieła filmowe!!!


W dniu 07.03.2018 r. uczniowie z naszej szkoły (a konkretnie z klasy 2 TIG) uczestniczyli w spotkaniu DKF-u. Tym razem oglądaliśmy film Ingmara Bergmana „Jajo węża”. Zajęcia prowadzili: Agnieszka Matwiejczuk, Barbara Mazurek i Marcin Czubara.

Często słyszy się słowa, że twórczość Bergmana nie jest dla każdego, że jest zbyt trudna. Warto się zastanowić, czy rzeczywiście jest ona  tylko dla koneserów oraz wysublimowanych odbiorców kultury? Dzieła  reżysera bez wątpienia wymagają większego zaangażowania intelektualnego odbiorcy. Warto jednak włożyć nieco wysiłku, aby jak najpełniej odczytać jego filmy. Generalnie cechą jego twórczości jest, że poruszają one odbiorcę do głębi. Nawet Ci, którzy nie przepadają za jego dziełami, przyznają, że mają one w sobie „to coś”.

Bergman był twórcą niezwykle płodnym. Nakręcił wiele filmów, które zapisały się w „annałach” światowego kina. Wystarczy choćby wymienić takie tytuły jak: „Fanny i Aleksander”, „Szepty i krzyki”, „Godzina wilka”, „Siódma pieczęć”.

Bergman ma wielu zdecydowanych zwolenników swojej twórczości. Czy jednak można trafić z jego filmem do młodych ludzi? Czy przyjmą go oni z zainteresowaniem?

Prowadzący spotkanie podjęli trud, aby przybliżyć młodzieży filmy szwedzkiego reżysera. Pracując z młodymi ludźmi warto podejmować nowe wyzwania – „Jajo węża” spełnia to kryterium. Należy podkreślić, że nawet dorośli mają nieraz problem z odbiorem filmów Bergmana. Warto jednak sięgać po tzw. ambitne teksty kultury.

„Jajo węża” bywa nieraz określane jako jeden ze słabszych filmów reżysera. Wydaje się, że ta opinia jest niezwykle krzywdząca. Zarzuca mu się, że film jest po prostu nudny. No, cóż o gustach się nie dyskutuje, jednak nawet przeciwnicy tego dzieła, powinni spróbować obejrzeć ten film przynajmniej dwa razy, aby dostrzec wszelkie jego niuanse.

Jak przebiegały zajęcia? Otóż, na początku (przed seansem) prowadzący wprowadzili w tematykę filmu. „Jajo węża” rozgrywa się w Niemczech w latach ’20. Osoby mniej więcej obeznane z historią wiedzą jaki „klimat” panował w przedwojennej Europie. Niekoniecznie jednak taką wiedzę posiadają uczniowie, stąd też spotkanie DKF-u było dobrą okazją, aby przybliżyć młodzieży historię Polski i świata. Prowadzący zapoznali uczniów z takimi zagadnieniami jak: wielki kryzys, sytuacja polityczna w Niemczech i na świecie, faszyzm i bolszewizm, itd. Młodzież była częściowo zorientowana w temacie, jednak dzięki tej lekcji poszerzyła swoją wiedzę. Na ekranie zostały też wyświetlone zdjęcia prezentujące sytuację społeczno-polityczną Europy.
W następnej części spotkania został wyświetlony film „Jajo węża”. Uczniowie mieli okazję obejrzeć film, po który „na co dzień” być może by nie sięgnęli. Po filmie nastąpiła dyskusja. Uczniów poruszyła szczególnie końcówka filmu  (ostatnie 20 minut). Rzeczywiście, zakończenie filmu jest niezwykle przejmujące. Uczniowie mieli za zadanie wymienić (w oparciu o treści przedstawione przed projekcją) cechy państwa niemieckiego przed II wojną światową. Uczniowie dostrzegli takie elementy jak: wysokie bezrobocie, braki towarów w sklepach, wysoka inflacja, wysokie ceny. Uczniowie zwrócili uwagę na muzykę w filmie, która dopełniała atmosferę dzieła.

Uwagi:
W oparciu o film „Jajo węża” można poprowadzić bardzo ciekawą lekcję z historii. Film ten dość jasno obrazuje sytuację w Europie przed II wojną światową.










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Temat: Trudne sytuacje wokół nas – przemoc i agresja.

Pierwsze spotkanie Dyskusyjnego Klubu Filmowego !!!

Film "Dracula"