W miesiącu kwietniu zostały
przeprowadzone trzy lekcje w oparciu o film „Ubierz mnie”- w klasach: 1 TBI, 2 km i 3 LO. Temat zajęć: Analiza i
interpretacja filmu „Ubierz mnie” Małgorzaty Goliszewskiej. Lekcje w
poszczególnych klasach wyglądały nieco inaczej (nie ma w tym nic dziwnego, w
końcu w każdym oddziale klasowym są różni uczniowie, którzy mogą inaczej
patrzeć na dane dzieło).
Przed wyświetleniem filmu nauczyciel
wprowadził w zagadnienia poruszane w tym dziele. Nauczyciel jasno podkreślił,
jaki jest jego tytuł, kto jest reżyserem. Warto kilkakrotnie podczas zajęć
odnieść się do tytułu, aby utrwalił się on w głowie widzów. Może się wydawać,
że nie jest to bardzo istotne… takie przekonanie jest jednak błędne. Może
zaistnieć taka sytuacja, że uczniowie na maturze będą mieli możliwość odnieść
się to tego filmu – muszą jednak znać przynajmniej jego tytuł. Stąd też
niezwykle istotne jest, aby zapoznać młodzież z tytułem dzieła filmowego.
Duża część uczniów ze wszystkich
klas reagowała rozbawieniem podczas oglądania filmu. Jakkolwiek uczniowie
dostrzegali, że niektóre komentarze wobec Małgorzaty były bardzo przykre, to
jednak potrafili zauważyć pewien komizm przedstawionych wydarzeń.
Uczniowie dostrzegli, że mama,
ojciec, przyjaciele głównej bohaterki przywiązywali zbyt dużą uwagę do wyglądu
dziewczyny. Zdaniem dużej części uczniów nie to świadczy o wartości drugiej
osoby. Uczniowie zwrócili uwagę na to, że uroda jest rzeczą względną i nie
można oceniać drugiej osoby przez jej pryzmat.
Warto w tym miejscu, zapytać
uczniów, co wobec tego najbardziej cenią w drugiej osobie. Odpowiedzi były
różne: poczucie humoru, inteligencja, dobroć, bycie sympatycznym, koleżeńskim,
itp. Zresztą, jak zauważył jeden uczeń, Gosia musiała być lubiana (mimo swojego
nieatrakcyjnego sposobu ubierania), gdyż miała wielu kolegów i przyjaciół –
liczne osoby z jej otoczenia wypowiadają się na jej temat.
Uczniów zaskoczyła szczególnie
mocno jedna sprawa – mianowicie bierność głównej bohaterki. Małgorzata ze
spokojem przyjmuje wszelką krytykę: nie broni się, nie reaguje negatywnie na
niepochlebne wobec siebie opinie. Może to dziwić… W tym miejscu wprowadzamy
zagadnienia związane z asertywnością. Ważne jest, aby nauczyć młodych ludzi
asertywności, aby lepiej radzili sobie w codziennych sytuacjach.
Uczniowie orientują się w teorii,
czym jest asertywność – mają jednak problem z postępowaniem asertywnie w
codziennym życiu. Warto przeprowadzić ćwiczenia, pomagające ćwiczyć tę
kompetencję.
Generalnie film podobał się większości, jakkolwiek niektórzy mieli wobec niego zastrzeżenia. Dzieło to w
przystępny sposób prezentuje następujące zagadnienia: relacje międzyludzkie,
kwestię asertywności, przyjaźń, relacje w ramach rodziny.
Komentarze
Prześlij komentarz