W miesiącu kwietniu zostały przeprowadzone trzy lekcje w oparciu o film „Ubierz mnie”- w klasach:  1 TBI, 2 km i 3 LO. Temat zajęć: Analiza i interpretacja filmu „Ubierz mnie” Małgorzaty Goliszewskiej. Lekcje w poszczególnych klasach wyglądały nieco inaczej (nie ma w tym nic dziwnego, w końcu w każdym oddziale klasowym są różni uczniowie, którzy mogą inaczej patrzeć na dane dzieło).

Przed wyświetleniem filmu nauczyciel wprowadził w zagadnienia poruszane w tym dziele. Nauczyciel jasno podkreślił, jaki jest jego tytuł, kto jest reżyserem. Warto kilkakrotnie podczas zajęć odnieść się do tytułu, aby utrwalił się on w głowie widzów. Może się wydawać, że nie jest to bardzo istotne… takie przekonanie jest jednak błędne. Może zaistnieć taka sytuacja, że uczniowie na maturze będą mieli możliwość odnieść się to tego filmu – muszą jednak znać przynajmniej jego tytuł. Stąd też niezwykle istotne jest, aby zapoznać młodzież z tytułem dzieła filmowego.

Duża część uczniów ze wszystkich klas reagowała rozbawieniem podczas oglądania filmu. Jakkolwiek uczniowie dostrzegali, że niektóre komentarze wobec Małgorzaty były bardzo przykre, to jednak potrafili zauważyć pewien komizm przedstawionych wydarzeń.

Uczniowie dostrzegli, że mama, ojciec, przyjaciele głównej bohaterki przywiązywali zbyt dużą uwagę do wyglądu dziewczyny. Zdaniem dużej części uczniów nie to świadczy o wartości drugiej osoby. Uczniowie zwrócili uwagę na to, że uroda jest rzeczą względną i nie można oceniać drugiej osoby przez jej pryzmat.

Warto w tym miejscu, zapytać uczniów, co wobec tego najbardziej cenią w drugiej osobie. Odpowiedzi były różne: poczucie humoru, inteligencja, dobroć, bycie sympatycznym, koleżeńskim, itp. Zresztą, jak zauważył jeden uczeń, Gosia musiała być lubiana (mimo swojego nieatrakcyjnego sposobu ubierania), gdyż miała wielu kolegów i przyjaciół – liczne osoby z jej otoczenia wypowiadają się na jej temat.

Uczniów zaskoczyła szczególnie mocno jedna sprawa – mianowicie bierność głównej bohaterki. Małgorzata ze spokojem przyjmuje wszelką krytykę: nie broni się, nie reaguje negatywnie na niepochlebne wobec siebie opinie. Może to dziwić… W tym miejscu wprowadzamy zagadnienia związane z asertywnością. Ważne jest, aby nauczyć młodych ludzi asertywności, aby lepiej radzili sobie w codziennych sytuacjach.
Uczniowie orientują się w teorii, czym jest asertywność – mają jednak problem z postępowaniem asertywnie w codziennym życiu. Warto przeprowadzić ćwiczenia, pomagające ćwiczyć tę kompetencję.

Generalnie film podobał się większości, jakkolwiek niektórzy mieli wobec niego zastrzeżenia. Dzieło to w przystępny sposób prezentuje następujące zagadnienia: relacje międzyludzkie, kwestię asertywności, przyjaźń, relacje w ramach rodziny.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsze spotkanie Dyskusyjnego Klubu Filmowego !!!

Temat: Trudne sytuacje wokół nas – przemoc i agresja.

Film "Dracula"