"Lista Sendlerowej" - Film wobec historii


W dniu 07.11.2018 przeprowadzono lekcję filmową (dwie godziny lekcyjne), której temat brzmiał: „Postać Ireny Sendlerowej – Sprawiedliwej wśród Narodów Świata”. Zajęcia polegały na obejrzeniu filmu („Lista Sendlerowej”) oraz dyskusji. Podczas lekcji korzystano z materiałów: „Irena SendlerowaMultimedialne wydawnictwo edukacyjne” Narodowego Centrum Kultury i Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Był to projekt towarzyszący polskiej premierze filmu „Dzieci Ireny Sendlerowej”.  Płyta CD zawiera esej, scenariusze lekcji oraz film.

PRZEBIEG LEKCJI:
Na początku lekcji wprowadzono w tematykę zajęć. Nauczycielka odczytała słowa prof. Michała Głowińskiego na temat Ireny Sendlerowej. Uczniowie mieli za zadanie zastanowić się, nad wartościami i sytuacjami, które charakteryzują szczęśliwe dzieciństwo. Następnie wyświetlono film (ok. 45 minut).
Omówiono wrażenia po obejrzeniu filmu. W dalszej części nauczycielka przeczytała fragment książki Anny Mieszkowskiej „Matka dzieci Holocaustu. Historia Ireny Sendlerowej”, na temat tego, w jaki sposób Sendlerowa pomagała Żydom. Uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na pytania (w oparciu o film i tekst):
- Jakie formy przybierała pomoc udzielana Żydom?
- Dlaczego nie zawsze udało się uratować żydowskie dziecko?
- Czy postawy opiekunów dzieci wydają się wam zrozumiałe?
- Jak oceniacie postawy tych dorosłych, którzy powierzali dzieci Sendlerowej?
Kolejna część dotyczyła analizy kolejnego fragmentu z książki Mieszkowskiej na temat sposobu ratowania dzieci. Uczniowie na podstawie obejrzanego filmu oraz fragmentu książki odpowiadali na następujące pytania:
- Jakie były sposoby wyprowadzania dzieci z getta?
- Kto jej w tym pomagał?
- Dlaczego tak ważne było pierwsze miejsce, w jakim umieszczano uratowane z getta dzieci?
- Jakie były kryjówki po aryjskiej stronie?
Rozmowa z uczniami na temat wypowiedzi I. Sendlerowej: „Żeby świat był lepszy, konieczna jest miłość do każdego człowieka. I tolerancja, bez względu na rasę, religię i narodowość”.
Pokazanie na slajdzie odznaczenia dla osób ratujących Żydów podczas II wojny światowej. Odczytanie słów wyrytych na medalu: „Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat”. Podanie, że pochodzą one z Talmudu.  Rozmowa na temat tego cytatu. Jako podsumowanie i wprowadzenie w kolejną lekcję filmową było odczytanie wypowiedzi Ireny Sendlerowej na temat Korczaka.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsze spotkanie Dyskusyjnego Klubu Filmowego !!!

Temat: Trudne sytuacje wokół nas – przemoc i agresja.

Film "Dracula"