"Lista Sendlerowej" - Film wobec historii
W dniu 07.11.2018 przeprowadzono
lekcję filmową (dwie godziny lekcyjne), której temat brzmiał: „Postać Ireny Sendlerowej
– Sprawiedliwej wśród Narodów Świata”. Zajęcia polegały na obejrzeniu filmu
(„Lista Sendlerowej”) oraz dyskusji. Podczas lekcji korzystano z materiałów: „Irena Sendlerowa. Multimedialne wydawnictwo edukacyjne” Narodowego Centrum Kultury i Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Był to projekt towarzyszący polskiej premierze filmu „Dzieci Ireny Sendlerowej”. Płyta CD zawiera esej, scenariusze lekcji oraz film.
PRZEBIEG LEKCJI:
Na początku lekcji wprowadzono w tematykę zajęć. Nauczycielka
odczytała słowa prof. Michała Głowińskiego na temat Ireny Sendlerowej.
Uczniowie mieli za zadanie zastanowić się, nad wartościami i sytuacjami, które
charakteryzują szczęśliwe dzieciństwo. Następnie wyświetlono film (ok. 45
minut).
Omówiono wrażenia po obejrzeniu filmu. W dalszej
części nauczycielka przeczytała fragment książki Anny Mieszkowskiej „Matka
dzieci Holocaustu. Historia Ireny Sendlerowej”, na temat tego, w jaki sposób Sendlerowa
pomagała Żydom. Uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na pytania (w oparciu o
film i tekst):
- Jakie formy przybierała pomoc udzielana Żydom?
- Dlaczego nie zawsze udało się uratować żydowskie
dziecko?
- Czy postawy opiekunów dzieci wydają się wam
zrozumiałe?
- Jak oceniacie postawy tych dorosłych, którzy
powierzali dzieci Sendlerowej?
Kolejna część dotyczyła analizy kolejnego fragmentu z
książki Mieszkowskiej na temat sposobu ratowania dzieci. Uczniowie na podstawie
obejrzanego filmu oraz fragmentu książki odpowiadali na następujące pytania:
- Jakie były sposoby wyprowadzania dzieci z getta?
- Kto jej w tym pomagał?
- Dlaczego tak ważne było pierwsze miejsce, w jakim
umieszczano uratowane z getta dzieci?
- Jakie były kryjówki po aryjskiej stronie?
Rozmowa z uczniami na temat wypowiedzi I. Sendlerowej:
„Żeby świat był lepszy, konieczna jest miłość do każdego człowieka. I
tolerancja, bez względu na rasę, religię i narodowość”.
Pokazanie na slajdzie odznaczenia
dla osób ratujących Żydów podczas II wojny światowej. Odczytanie słów wyrytych
na medalu: „Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat”. Podanie, że pochodzą
one z Talmudu. Rozmowa na temat
tego cytatu. Jako podsumowanie i wprowadzenie w kolejną lekcję filmową było
odczytanie wypowiedzi Ireny Sendlerowej na temat Korczaka.
Komentarze
Prześlij komentarz