Temat: Trudne sytuacje wokół nas – przemoc i agresja.
W dniu 02.04.1019 uczniowie z naszej szkoły wzięli udział w lekcji
poświęconej agresji i przemocy, w oparciu o film „Kibic” Bena Adlera.
Przebieg lekcji:
Nauczycielka podała cytat z Konwencji o prawach Dziecka:
„Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać i każdego mogę na ratunek
wzywać” – uczniowie mieli za zadanie wyjaśnić, jak rozumieją przywołany cytat.
Nauczycielka zapoznała uczniów z 3 rodzajami przemocy:
fizyczną, słowną i bez użycia słów i kontaktu fizycznego. Uczniowie podali
przykłady przemocy, wpisujące się w ten schemat, np. bicie, kopanie, grożenie,
szantażowanie, itp.
Uczniowie zostali podzieleni na grupy – poszczególne zespoły
miały za zadanie wybrać jakąś formę przemocy, a następnie skoncentrować się na
osobie, która stała się w takiej sytuacji ofiarą przemocy. Pytania:
Jak czuje się ofiara przemocy (jakie przeżywa emocje)?
Jak się zachowuje, jak próbuje sobie poradzić?
Co może myśleć – o sobie i innych?
Czego potrzebuje?
Wyświetlenie filmu „Kibic”
Dalsza część lekcji została przeprowadzona w oparciu o
materiały przygotowane przez Agatę Ejsmond (psycholog) – Filmowe lekcje
wychowawcze:
Pytania do uczniów:
Co decyduje o tym, że ulegamy wpływom grupy?
Co ma wpływ na to, że przejawiamy zachowania agresywne, iż
stosujemy przemoc?
Dlaczego stosujemy przemoc? Itd.
Uczniowie zostali zapoznani z eksperymentami Miligrama i
Zimbardo.
Dyskusja z uczniami na temat konformizmu
Uczniowie zostali podzieleni na pięć grup. Każda grupa zastanawiała
się na tym, co mogą zrobić osoby związane ze szkołą, aby nie było w niej
przemocy:
Uczniowie
Nauczyciele
Dyrekcja
Pozostali pracownicy szkoły
Rodzice
Podsumowanie lekcji
Komentarze
Prześlij komentarz