Temat: Trudne sytuacje wokół nas – przemoc i agresja.


W dniu 02.04.1019 uczniowie z  naszej szkoły wzięli udział w lekcji poświęconej agresji i przemocy, w oparciu o film  „Kibic” Bena Adlera.

Przebieg lekcji:
Nauczycielka podała cytat z Konwencji o prawach Dziecka: „Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać i każdego mogę na ratunek wzywać” – uczniowie mieli za zadanie wyjaśnić, jak rozumieją przywołany cytat.

Nauczycielka zapoznała uczniów z 3 rodzajami przemocy: fizyczną, słowną i bez użycia słów i kontaktu fizycznego. Uczniowie podali przykłady przemocy, wpisujące się w ten schemat, np. bicie, kopanie, grożenie, szantażowanie, itp.

Uczniowie zostali podzieleni na grupy – poszczególne zespoły miały za zadanie wybrać jakąś formę przemocy, a następnie skoncentrować się na osobie, która stała się w takiej sytuacji ofiarą przemocy. Pytania:
Jak czuje się ofiara przemocy (jakie przeżywa emocje)?
Jak się zachowuje, jak próbuje sobie poradzić?
Co może myśleć – o sobie i innych?
Czego potrzebuje?

Wyświetlenie filmu „Kibic”

Dalsza część lekcji została przeprowadzona w oparciu o materiały przygotowane przez Agatę Ejsmond (psycholog) – Filmowe lekcje wychowawcze:

Pytania do uczniów:
Co decyduje o tym, że ulegamy wpływom grupy?
Co ma wpływ na to, że przejawiamy zachowania agresywne, iż stosujemy przemoc?
Dlaczego stosujemy przemoc? Itd.

Uczniowie zostali zapoznani z eksperymentami Miligrama i Zimbardo.

Dyskusja z uczniami na temat konformizmu

Uczniowie zostali podzieleni na pięć grup. Każda grupa zastanawiała się na tym, co mogą zrobić osoby związane ze szkołą, aby nie było w niej przemocy:
Uczniowie
Nauczyciele
Dyrekcja
Pozostali pracownicy szkoły
Rodzice

Podsumowanie lekcji

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsze spotkanie Dyskusyjnego Klubu Filmowego !!!

Film "Dracula"